10 Ağustos 2015 Pazartesi

TOHUMDAN CEVİZ VE NAR YETİŞTİRMEK


       Sizde dilerseniz evinizde tohumdan çok kolay bir şekilde ceviz ve nar yetiştirebilirsiniz.

Önce ceviz yetiştirmeyi anlatayım. Ceviz soğuk ihtiyacı hisseden, yarı kumlu, gevşek toprakları seven bir bitkidir. Soğuk ihtiyacı ne demek hemen anlatayım. Kimi bitkiler tohumdan filizlenmek için mutlaka soğuk bir dönem geçirmek zorunda. Ceviz, lale gibi…u soğuk ihtiyacı giderilmeyen tohumlar çimlenmemektedir ya da lalede olduğu gibi çiçek açamayabiliyor. Profesyonel olarak çalışan işletmeler ceviz tohumlarını bir dönem buzdolabında saklayarak yapay bir şekilde tohumun soğu ihtiyacını giderebiliyorlar. Ama bizim gibi amatörlerin bunu yapmasına hiç gerek yok.

Ben, elime geçen bir miktar Bursa yöresi cevizi filizlendirmeye karar verdiğimde oldukça araştırma yaptım. Ama en sonunda kendime has bir yöntemle tohumları filizlendirmeyi başardım. Çoğu yerde kasanın altına çakıl, onun üstüne kum falan koyun diyor..Ben eski bir leğeni torflu çiçek tohumu ile doldurdum. Aylardan şubat başı…İki bina arasında gölgede kalan soğuk bir balkonum vardı. 

Tohumları sık sık olacak şekilde toprağa gömdüm ve tohumlarım üzerini kaplayacak şekilde toprakla örttüm. 2 ay (Erzurum yaşadığım yer..belki de 4 ayJ) boyunca kar yağdı, yağmur yağdı ıslandılar, - 20 derece soğukta dondular, çözüldüler… Derken nisan ortası gibi ilk filizler görünmeye başladı. Çok fazla kök salmadan hemen saksılara aldım. 2-3 ay sonra da bahçeye diktim.

İlkbahara doğru, artık nar bulmanın zorlaştığı, bulunursa da yemenin pek haz vermediği zamanlarda yemiş olduğum (dahası çürümüş olduğundan yiyemediğim) bir narın yarısından aldığım taneleri salonumdaki bitkinin saksısına gelişi güzel serpiştirdim. Tohumların üstünü örtecek kadar toprak serpiştirdim ve bolca suladım. Tohum filizlendirmekte en önemli husus ( soğuk ihtiyacı duyanlar hariç) uygun sıcaklık ve nemdir. Salon bitkisi salonda olduğunda zaten sıcak bir ortamdaydı. Bu tür bitkiler genelde tropikal bitkiler olduğundan sık sık sulamak gerekiyor. Kısacası salon bitkisi saksısı nar filizlendirmek için mükemmel bir yer. 2 hafta içinde filizlenirler. 




Narların filizlendiğini ilk gördüğümde onları yabancı ot sanmıştım. Çünkü ağaç filizleri tohumdan daha ilk çıktıklarında bile oldukça sert, odunsu bir görünüme sahipken nar filizleri sabah gülü ya da pamuk filizi gibi bişey…Ancak 1-2 hafta sonra ağaç filizi oldukları iyice belli oluyor. Çok sevimli, hoş bir yeşillikleri vardır. Çıkar çıkmaz onları pet bardaklara aldım. Kökleri torağı tamamen sardıklarında bahçeme dikeceğim. Tohumdan bitki yetiştirmek hiçte zor değil ve çok zevklidir.

0 yorum:

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More