8 Ağustos 2015 Cumartesi

ELMA ŞARABI (CİDER) YAPIMI


Hava Pompası
Size bu yazımda evde kendi kendime yaptığım organik elma şarabı tarifini vereceğim. Köydeki evimizin arka bahçesinde oldukça büyük bir elma ağacımız vardı. Organik olsun diye ağacı hiç ilaçlamazdık. Haliyle elmalar kurtlanır ve tam olgunlaşmadan dökülürlerdi. Dökülen elmalar ziyan oldu ne yapılabilir diye düşünürken aklıma elma şarabı yapmak geldi. Organik elmaların kurtlu yerlerini kesip attıktan sonra kalan kısımlarını Bosch marka katı meyve sıkacağından geçirerek şarap için şıra (elma bulamadım, meyve sıkacağım yok diyen varsa marketlerden %100 elma suyu alarak deneyebilirler.) elde ettim. Ama sizler için aşağıdaki şekilde formüle edilebilir.
Malzemeler : ( 3 litre icin ) 
* 9 kg elma ( starkin-golden-amasra-fuji) ben golden kullandim

* fermantasyon kabi ( steril edilmis, özel bir kab olması gerekmiyor. 5 litrelik damla su kabı kullandım ben)
* 3 gr sarap mayasi ( çok uğraşmak istemiyorsanız 1 kaşık kuru hamur , pakmaya gibi, kullanabilirsiniz.)
* kati meyve sıkacagı

* 15 gr limon tuzu

  • Hava filtresi. Gittigidiyor.com da çok rahat bulabilirsiniz. Ya da pet şişenin kapağında bir delik açıp serum hortumunu hava almayacak şekilde yerleştirirsiniz. Öteki ucunu da su dolu bir kaba batırırsanız şarabınızın hava almasını engellemiş olursunuz. Fermantasyon boyunca oluşan CO2 nin dışarı atılması gerekiyor. Ama şarabın hava alması da engellenmelidir.)
Uygulama :
Elmalar kati meyve sıkacağından sıkılarak posalardan arindirilir. Şuna dikkat etmek gerekir elma sarabinda fire 1/3 tür. Yani 3 kg elmadan 1 litre posali su cikar. Bu suyun da 150 gr i ince posa olup 750 gr net sira elde edilir. Siraya citrik asid katilarak elmanin kararması onlenir hem de sarabin asid degeri olgunlaştırilir.

Ince posalı şıradan bir miktar alınarak maya aktif hale getirilir ve hidrometre okumasi (hidrometre alkol oranı için gereklidir. Ama pahalıdır almak istemem derseniz çok da şart değildir. Ben de almadım 2 su bardağı şeker pancarı şekeri ekledim. Alkol oranı gayet iyiydi.% kaç olduğunu bilmeme gerek yok diye düşündüm.) yapilarak şiraya eklenerek karistirilir. Hidroketreee istediginiz degeri alamadiysaniz siraya bal takviyesi yaparak degere geyirebilirsiniz.

Mayayı şıraya eklediğiniz anda mayalanma başlar ve  hava filtresindeki suda CO2 çıkışı nedeniyle kabarcıklar oluşur. Fermantasyon sonucu ölü hücreler  kabın dibinde tortu oluşturur. 2 günde bir şıra başka bir kaba alınarak dipte kalan posa dökülmeli ve bu işlem 15-20 gün boyunca 2 günde bir tekrarlanmalıdır. Böylece elma suyumuz gün geçtikçe daha berrak bir hal alacaktır.
Tüm bu işlemlerden sonra şarabımız içilmeye hazır hale gelir. Olurda canlı kalan bir bakteri olur fermantasyon devam eder ve bunun neticesinde şarap şişesi patlayabilir diye şaraba metabisulfut eklenirki tüm bakteriler ölsün. Ama ben hemen tüketmeye başladığım için bu katkı maddesini eklemedim. Şarabım organik olmuşken tam olsun. Afiyet olsun.

0 yorum:

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More